Viszlát Flash! Megszűnő technológia, maradandó emlékek

Emlékszem, amikor még gyerekként (több mint 15, de lassan már inkább 20 éve) megkaptam az első olyan számítógépet a szüleimtől, ami már alkalmas volt arra, hogy ne csak jegyzettömbben tudjak programozni, hanem kezdetleges szárnypróbálgatásaimat komolyabb szintre is emelhessem. Ekkor érkezett meg az életembe a webes világ iránti érdeklődés. Akkor még kevésbé marketinges szemlélettel álltam a dolgokhoz, a webes technológiák felfedezése kötött le leginkább. Az egyszerű weboldalak elkészítése azonban hamar unalmassá vált, valami jobbra, trendibbre vágytam. Így érkezett meg a Flash az életembe és ̶h̶a̶m̶a̶r̶ barátokká váltunk.

 

Flash, a villám. Ja, nem…

Talán Ti is játszottatok annak idején Flash játékokkal, de az is lehet, hogy egy-egy unalmasabb percetekben a közelmúltban is elővettétek. Nem csoda. Akkoriban a legtöbb weboldal inkább csak információt közölt és egyáltalán nem szórakoztatott. Azonban, aki adott magára vagy vállalkozása megjelenésére, az hamar felismerte a Flash technológiában rejlő lehetőségeket.

Eleinte persze nem volt könnyű összehozni ezeket a weboldalba beépülő tartalmakat, azonban ahogy minden, ez is fejlődött. Megszámolni sem tudom már, hogy az évek folyamán hány olyan alkalmazás került a szoftverpiacra, amiben kvázi programozói tudás nélkül is össze lehetett rakni egyszerűbb animációkat, ami akkoriban a sivár online világban üde színfoltot hozott azoknak, akik beálltak a sorba. És egyre többen beálltak. Aztán még többen és még többen…

A start éveiben eléggé bekorlátozta a lehetőségeket a FutureWave, (később a Macromedia, majd a legtöbbek által ismert Adobe), hiszen még közel sem volt kiforrott a dolog és ha őszinték akarunk lenni, igazán sosem lett az. Szinte minden évben jelentek meg olyan hírek, hogy a Flash tartalmak óriási sebezhetőséget jelentenek az interneten barangolók számára. Ezeket persze folyamatosan foltozták a fejlesztők, mégis olyan volt, mintha maguk mögött rohantak volna 20 méterrel. Ettől függetlenül viszonylag gyorsan terjedt és egyre szebb oldalak kerültek fel az internetre, ami sok esetben az akkori marketing kampányok részévé is vált. Nem volt ez rossz, de igazán jó sem.

Hogy miért? Nos, a technológia fejlődésével a gépigény is növekedni kezdett és az optimalizálás fogalma nem igazán volt szempont akkoriban. Akik már normálisabb internet előfizetéshez jutottak, azoknak a betöltődési idő ugyan nem volt akadály, betárcsázós felhasználóként azonban örökkévalóság volt. Ha pedig betöltött, sok esetben olyan szinten terhelte le a gépet, amivel élvezhetetlenné vált az online barangolás.

A legszebb az egészben talán, hogy emiatt olyan weboldalak is létrejöttek, amik úgynevezett köszöntő oldallal fogadták a látogatókat és ezen az oldalon eldönthettük, hogy egy egyszerűbb Flash-mentes site-on szeretnénk-e informálódni vagy be merjük vállalni az élménygazdagabb, de masinánk számára jóval megterhelőbb látványvilágot. Mondanom sem kell, hogy ma már szinte elképzelhetetlen, hogy ilyen extra lépést iktassunk be a felhasználók és az információ közé.

Voltak olyanok is, akik sportot űztek ebből. Náluk az első oldalra érkezve csak választani tudtunk a két verzió közül, majd ezután kerültünk át egy köszöntő oldalra és onnan tovább az információkhoz. Megtettük, mert élveztük, hogy internetezhetünk és ezért hajlandóak voltunk várni. El tudjátok ezt ma képzelni? Már akkor is rossz élményként éljük meg a várakozást, ha mondjuk a mobilnetünk éppen leesik az 5G-ről és ne adj Isten egészen 2G-re esik vissza, ami a megszokotthoz képest jóval lassabb betöltődést eredményez. És csak forog a loader, csak forog és ki tudja mikor áll meg…

 

ActionScript és a dinamizmus

Ha már ennyire nosztalgikus hangulatba kerültem, mindenképpen meg kell említenem egy szereplőt, aki a Flash tartalmak előállításában elég sok újítást hozott. A Macromedia vállalat 1996 végén megszerezte az akkor még FutureSplash Animator (korábban: SmartSketch) néven futó alkalmazást és Flash néven adta ki később, 2000-ben pedig megalkotta hozzá az ActionScript nevű programozási nyelvet. Az ActionScript talán nem meglepő módon a médiatartalmak vezérlésére született meg. Az első parancssorai mai szemmel primitívek és egyszerűek, mégis hatékonyak és felhasználóbarátak voltak: play(); stop(); goto(); stb.

Ahogy a Wikipédia fogalmaz: „Azóta azonban túlnőtte az eredeti célkitűzést, és ma már egész weboldalakat készítenek a Flash és az ActionScript segítségével. Az ActionScript alkalmas az oldalon a látványos dolgok produkálására is, de ezenfelül manapság képes együttműködni különböző adatbázisokkal (például mySQL) és különböző programnyelvekkel is (például PHP vagy JavaScript)”.

Időszerű lesz frissíteni a bejegyzést, ugyanis a Flash 2020 decemberével hivatalosan is örök nyugalomra tért. Persze páran még hordozzuk majd szívünkben az emlékét, a jövő generációival azonban talán szépen elkopik majd és csak egy megsárgult fejlesztői dokumentáció emlékeztet rá valahol egy poros raktár vagy pince mélyén.

 

Mi lesz velünk Flash nélkül?

Tulajdonképpen semmi. Az az igazság, hogy már jó ideje nem használják a fejlesztők, pontosan a fentebb említett okok miatt: lassú, idejét múlt és biztonsági kockázatot jelent. Az elmúlt években a böngészők is szép lassan letiltották az ilyen tartalmakat. Eleinte rákattintva aktiválhattuk ugyan, de voltak olyanok is, akik teljesen lekapcsolták és csak a beállítások legmélyén, vagy még ott sem tudtuk újra engedélyezni. Talán jól is van ez így. Minden elmúlik egyszer.

Az persze bosszant, hogy annak idején a Flash tanfolyamok igen vaskos áron voltak elérhetők, ami így visszatekintve már felesleges befektetésnek tűnik, de ne legyünk álszentek: halálra kerestük magunkat vele. Vagyis ezt a magam nevében nem tudom kijelenteni, mert én még koromnál fogva a Flash szárnyalásának idején hobbifejlesztő kategóriába tartoztam és mire profi szinten elsajátítottam a tudást, addigra eljárt felette az idő. Egyébként ez az első eset, amikor egyértelműen megcáfolható az az állítás, hogy a tudást nem tudják elvenni tőled. Nem tudják, ez igaz, csak a környezetét lebontani.

Őszintén nézve azonban inkább az a jobb megfogalmazás, hogy a tudás nem vész el, csak átalakul. Az ActionScript ugyanis jó belépő volt a mai napig széles körben alkalmazott JavaScriptek világába, a Flash kreativitása pedig a HTML5-nél kamatoztatható.

 

HTML5, a Flash kiváltója

Nem. Vagyis nem egészen. Bár annak szánják, de még közel sem tartunk ott a HTML5-tel, hogy ugyan olyan összetett tartalmakat tudjunk készíteni, mint korábban. Persze már rengeteg alkalmazás és játék elérhető a neten, ami sok szempontból túl is szárnyalja a Flash-élményt, azonban vannak elemei amik mégsem ugyan olyanok és talán sosem lesznek.

Az egyik legszembetűnőbb az, amitől a Flash valahogy mindig is különleges volt, hogy el tudtad vinni magaddal és egy lejátszó segítségével bármikor elővehetted például kedvenc játékaidat. Mekkora biznisz volt általános iskolás koromban, ha valakinek megvolt egy game *swf formátumban… Talán jobban ment a cserekereskedelem a szünetekben és az informatika órákon, mint a kosaras kártyákkal. A legnagyobb király pedig az volt, aki ezeket a tartalmakat önmagában futtatható *.exe kiterjesztésben is birtokolta. Igen, a legtöbb Flash animátor szoftver képes volt *.exe formátumban is elmenteni kreálmányunkat, ezeket azonban jóval nehezebb volt megszerezni kedvenc játékainkból. Néha sikerült, ami egy hétig garantáltan a legjobb helyett jelentette az ebédlőben és az uzsonnás dobozok finomságaiból is nagy eséllyel pályázhattál a repetára.

Ami a hátránya, az egyben az előnye is a HTML5 szabványnak: nem kell hozzá külön telepíteni semmit, ha van egy friss böngészőnk, akkor már élvezhetjük is, ellentétben a Flash beépülőkkel, amihez az Adobe oldaláról kellett telepítenünk elég nagy állományokat.

Apropó telepítés. Mivel a támogatás megszűnt, javaslom, hogy Ti is töröljétek számítógépetekről. A lejátszó törlése viszonylag egyszerű. Windows rendszeren a Vezérlőpultban lehet megtenni a törlést. Apple gépeknél pedig az Applications mappában kell az Utilities-t megkeresni, azon belül pedig az Adobe Flash Player Install Manager-t elindítani. Mac gépekre ugyan elérhető volt a lejátszó, érdekesség azonban, hogy az Apple telefonjai natívan sosem támogatták. Steve Jobs többször is hangoztatta a korábban általam is említett biztonsági kockázatokat, ezért a telefonokra nem engedte fel a Flash-t trükközés nélkül. Fura belegondolni, hogy ezzel mekkora piactól esett el az Adobe. Ha az almásoknál nem lett volna a korlátozás, talán minden máshogy alakul és nem egy korszak lezárásáról kellene most írnom, hanem egy újabb verzióváltásról. Ki tudja? De nem így lett…

Ha nem vagy biztos benne, hogy hogyan kell eltávolítani gépedről a múlt egy darabját, akkor sem kell aggódnod. Az Adobe ugyanis kiadott egy hivatalos alkalmazást, amivel pofon egyszerű és (kivételesen) biztonságos a törlés folyamata. Igen, a zárójel kicsit görény volt, tudom.

Ezeket itt találod:
Windows: Uninstall Flash Player for Windows
Mac: Uninstall Flash Player for Mac OS

 

Szép volt, jó (nem) volt, de ennyi volt

Összegzésként először is szeretném megköszönni, hogy végigolvastad és velem nosztalgiáztál, másrészt pedig nagyon kíváncsi vagyok, hogy Neked milyen emlékeid fűződnek a Flash-hez. Írd meg hozzászólásban itt a cikk alatt, vagy Facebook bejegyzésünk comment szekciójában.

Neked hiányozni fog?

 

steve

írta: Bartus István | Steve

 

Képregény: Techspot


Nyomtatás   E-mail

Ezt olvastad már?